באַניצער:גלייכער/אינציקלאפידיע ווערד

דער בלאט איז א באניצער בלאט פון גלייכער, אויב זענט איר נישט געלאדנט צו העלפן אים דעם פראיעקט זאלט איר ביטע נישט רירן. איר קענט זאגן אייער דעה אויף איר שמועס בלאט.


חשיבות אנציקלופדית היא מאפיין של נושא המצדיק את הופעתו בוויקיפדיה, כערך עצמאי או כפסקה בערך. ישנם נושאים, כגון "מתמטיקה" או "כדורגל", שחשיבותם ברורה ואין אנציקלופדיה מכובדת שאינה כוללת אותם, כשם שישנם נושאים שקל לקבוע שאין מקומם באנציקלופדיה. חשיבות אינה קלה להגדרה, ולכן ישנם נושאים שחשיבותם מוטלת בספק ודורשת בירור.

קריטריונים לחשיבות רעדאַקטירן

לאורך השנים התפתחה במוסטער:ו מדיניות לגבי הנושאים הראויים לערך (אמנם המדיניות ברוב הוויקיפדיות זהה ברובה, אך ראוי לציין שההתנהלות בכל קהילה שונה - בהתאם לחבריה, מספר העריכות בה ודוברי השפה - וכך גם מדיניות החשיבות בוויקיפדיה העברית אינה זהה למדיניות במוסטער:ו). נושא החשיבות אינו קבוע ויכול להשתנות עם הזמן (אם למשל התברר, לאחר גילוי מידע נוסף ובפרספקטיבה של שנים שנושא הערך היה משמעותי). ניתן להגדיר ערך כחשוב אם למשל ימשיכו להתעניין בנושא שנים רבות ולא לתקופה מוגבלת של חודש (למשל אלבום של זמר - האם הוא השפיע לאורך זמן? האם היה משמעותי בקריירה של אותו זמר?) או האם אפשר לקשר אליו מכמה ערכים.

בנושאים אחדים נקבעו קריטריונים ברורים לקביעת חשיבות אנציקלופדית של ערך:

מידע על הלוך הרוח המביא למחיקת של ערכים בנימוק שהם חסרי חשיבות אנציקלופדית ניתן לקבל מרשימת יותר מאלפיים ערכים שנמחקו בנימוק זה.

כתיבת ערך חדש רעדאַקטירן

מומלץ לעורכים חדשים ואף לוותיקים להתייעץ קודם כתיבת ערך חדש שחשיבותו עלולה לעורר ספק. זאת על מנת להימנע מבקשות להבהרת חשיבות ומעוגמת נפש. אפשר לעשות זאת בויקיפדיה:חממה או בויקיפדיה:דלפק ייעוץ. אם נמחק הערך, צריך להציג שינוי מהותי, לחכות שנה ולהשיג תמיכה של חמישה ויקיפדים לפחות כדי להציע לפתוח בהצבעה להחזירו - מה שכמובן איננו מחסן את הערך מהצבעות מחיקה נוספות בעתיד.

להלן המלצות אחדות לכתיבת ערך כך שחשיבותו תהיה ברורה מתוך תוכנו, ללא שיהיה צורך בדיון בדף השיחה.

נסחו את הפתיח היטב רעדאַקטירן

רצוי לקרוא את המדריך לכתיבת ערכים כדי לנסח את הערך כך שחשיבותו תהיה ברורה מתוכנו.

החלק החשוב ביותר בערך הוא הפתיח. הוא חייב לעמוד במשימה הקשה של מתן מענה תמציתי לחמשת המ"מים (מי? מה? מתי? מדוע? מקום?) ולהיבנות כך שמי שיקרא רק את הפתיח יצליח להפיק ממנו את המידע הבסיסי והחשוב ביותר שעליו ללמוד. הפתיח צריך לענות גם על השאלה הנסתרת - מה חשיבותו של נשוא הערך? מה מייחד אדם זה מאחרים? במה שונה הספר או המחזה מאלפי ספרים אחרים היוצאים לאור מדי שנה? מדוע טרחו הכותבים על הערך, ומדוע הוא עשוי להיות חשוב לקוראים? הימנעו מהתייחסות מפורשת לשאלה ("חשיבותה של רפורמת הפרמזן בכך שהביאה למרד איכרי גורגונזולה") - אם התשובה לשאלה אינה מובנת מאליה בתום הפסקה הראשונה, כנראה שהערך באמת לא ראוי להיכתב.

קחו לדוגמה את הפסקה הפותחת בערך מאו דזה-דונג: מוסטער:מסגרת

הפתיח מעניק לקוראים באופן מסודר את התשובה לשאלות המתבקשות: מי (מאו), מתי (שנות חייו, ממתי שירת בתפקיד מסוים), היכן (סין), מה (מה היה תפקידו, מה עשה שמצדיק כתיבת ערך אנציקלופדי העוסק בו) ומעניק רמז מסקרן לגבי ההמשך לשאלה "מדוע" – היינו, הקשר בין תוכנית הפיתוח למותם ברעב של עשרות מיליוני סינים.

סימוכין רעדאַקטירן

לעיתים עשויות לעלות תהיות באשר לחשיבות או אף על עצם קיומו של מושא הערך. הביאו סימוכין, מקורות חיצוניים מצדדים שלישיים ופריטי קריאה נוספת כדי לגבות את חשיבות הערך. ערך בנושא שנכתבו אודותיו ספרים שונים, שהתפרסמו אודותיו כתבות רבות בעיתונות או שיש בנושא שלו עושר של פרסומים אקדמאים יתקבל באופן שונה מערך חסר סימוכין.

ערך בעבודה רעדאַקטירן

לעיתים מעלים תבנית הבהרת חשיבות על ערך חדש שטרם הסתיימה העבודה עליו. ערך חצי אפוי, ללא סימוכין וללא פסקת פתיח טובה עלול להיראות לא טוב, ומשתמשים עלולים לתהות על חשיבות הנושא. כדי להימנע מכך באפשרותכם:

  • להוסיף בתחילת הערך מוסטער:תב עד לסיום כתיבתו. יש לשים לב כי הוספת התבנית אינה מקנה חסינות מפני מחיקה, וכי במקרה שיהיה ניצול של מוסטער:תב לרעה, הערך יימחק בכל זאת.
  • כתבו את הערך בטיוטה פרטית במרחב המשתמש. לצורך כך יש להירשם. דף טיוטה פרטית אינו חלק ממרחב הערכים ותוכלו לעבוד עליו בנחת, ובסיום העבודה העבירו את הערך למרחב הראשי. העברת הערך למרחב הראשי נעשית באמצעות לשונית "העברה". אם אתם משתמשים חדשים ולשונית העברה אינה מופיעה, תוכלו לבקש שיעשו זאת עבורכם.

דיון חשיבות והצבעת מחיקה רעדאַקטירן

במקרה של ערך שחוסר החשיבות שלו ברור, כגון ערך על אדם אלמוני לחלוטין, או ערך מועתק תוך הפרת זכויות יוצרים, או ערך פרסומי באופן מובהק, או ערך שעצם כתיבתו מהווה עבירה פלילית כגון הסתה לרצח - הערך נמחק במחיקה מהירה.

במקרה של ערך שחשיבותו מוטלת בספק, יכול ויקיפד בעל זכות הצבעה לפתוח בדיון חשיבות שבסופו (לאחר שבוע) יוחלט האם למחוק את הערך או להשאירו. אם במהלך השבוע תומך ויקיפד אחד לפחות שיש לו זכות הצבעה (מלבד כותב הערך) באופן מנומק בהשארת הערך - התבנית תוסר בתום השבוע. אחרת - הערך יימחק.

ככלל, תבנית החשיבות מוצבת על הערך עצמו, אולם במקרה של דיון אודות חייל צה"ל, חלל צה"ל או נפגע פעולת איבה יש להוסיפה לדף השיחה ולא לערך עצמו, על מנת לצמצם את האפשרות לפגיעה ברגשות.

כאשר ערך עבר בהצלחה דיון חשיבות, אך יש ויקיפד בעל זכות הצבעה הסבור שראוי למחוק אותו, ניתן לפתוח בהצבעת מחיקה. רוב של 55% של תומכים (בעלי זכות הצבעה) במחיקת הערך יביא למחיקתו.

אם הנכם כותבי הערך, רצוי שתרחיבו את הערך באופן שיבהיר את חשיבותו, וייתן מענה לספקות שעלו בדף השיחה. אם מהערך לא ברורה חשיבותו (בעיני מניח התבנית), נסו לדון עמו גם לאחר עריכתכם. אם אין לכם די זמן פנוי או רצון להרחיב את הערך כך שחשיבותו תהיה ברורה, תוכלו להעביר את הערך למרחב המשתמש שלכם, ולעבוד עליו מאוחר יותר. בסיום העבודה אל תשכחו להחזיר את הערך למרחב הערכים (המרחב הראשי). על דפים במרחב המשתמש מונחת התבנית מוסטער:תב.

ויקיפדיה היא אנציקלופדיה, ועיקר התוכן בה הוא ערכים אנציקלופדיים. מלבד ערכים קיימים בוויקיפדיה גם דפים אחרים, כדוגמת קטגוריות שמאפשרות ניווט בין דפים ותבניות שמאפשרות להציג תוכן חוזר בדפים שונים. לעיתים כאשר לא ברורה הנחיצות או התרומה של דף בוויקיפדיה עשוי להתקיים עליו תהליך בירור חשיבות המזכיר באופיו ובנהליו את אלו של ערך. במקרים של קטגוריות חדשות שלגביהן מתקיים התהליך ניתן להוסיף __קטגוריה_מוסתרת__ על מנת שהקטגוריה השנויה במחלוקת לא תופיע לקוראים במהלך הדיון.

שחזור ערך שנמחק רעדאַקטירן

לאחר שערך נמחק בעקבות דיון חשיבות או הצבעת מחיקה, לעיתים רחוקות עולה הדרישה ליצירתו מחדש, אם באמצעות שחזור הערך שנמחק ואם באמצעות כתיבתו מחדש. ערך כזה לא יחזור למרחב הערכים, אלא אם יתקיים קודם לכן דיון חשיבות נוסף בדף השיחה, שבו יינתן נימוק לשינוי נסיבות מהותי שחל מאז הדיון הקודם, ותושג הסכמה רחבה (אין צורך בהסכמה פה אחד) לכך שנימוק זה מצדיק את יצירת הערך מחדש. במהלך הדיון החוזר ניתן לשחזר את הערך זמנית לדף טיוטה, שיימחק אם לא תושג הסכמה לשחזור הערך.

דוגמה: ערך על חוקר מתחיל נמחק בנימוק של חוסר חשיבות, אך במשך השנים החוקר מונה לפרופסור או הגיע להישג מחקרי בולט, כך שנוצרה הצדקה לכתיבת ערך עליו.

ערך שלא אושר לשחזור על בסיס דיון החשיבות עשוי להיות מאושר לשחזור על בסיס הצבעת שחזור אותה רשאים לפתוח בכפוף למספר תנאים כמצוין בויקיפדיה:מדיניות המחיקה#הצבעת שחזור.

ראו גם רעדאַקטירן